Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö
Hansel on voittoa tavoittelematon osakeyhtiö, jonka tavoitteena on lisätä julkishallintoon tuottavuutta vaikuttavilla hankinnoilla. Hanselin asiakkaita ovat ministeriöt ja niiden alaiset virastot, kunnat, kuntayhtymät, hyvinvointialueet, Keva ja seurakunnat sekä lisäksi sellaiset julkisoikeudelliset laitokset, joihin valtio tai kunta käyttää määräysvaltaa. Hyvinvointialueet tulivat yhtiön asiakkaiksi lakimuutoksen myötä heinäkuussa 2022.
Hanselin omistavat valtio (65 %) ja Suomen Kuntaliitto (35 %). Yhtiön rooli ja tehtävä yhteishankintayksikkönä on määritelty julkisia hankintoja koskevassa lainsäädännössä, Hansel Oy:tä koskevassa laissa ja valtion hankintastrategiassa. Yhtiö on valtiovarainministeriön omistajaohjauksessa.
Hansel rahoittaa toimintansa toimittajilta perittävällä yhteishankintojen palvelumaksulla ja asiantuntijapalvelujen myynnillä. Palvelumaksu, joka perustuu asiakkaiden tekemiin hankintoihin, voi olla suuruudeltaan enintään 1,50 prosenttia. Keskimääräinen palvelumaksu vuonna 2022 oli 0,83 prosenttia (0,88 prosenttia vuonna 2021).
Hanselin omat hankinnat olivat 3,9 miljoonaa euroa vuonna 2022. Hankinnoissa hyödynnetään yhtiön yhteishankintoja aina, kun se on mahdollista. Jos hankintaan soveltuvaa puitejärjestelyä tai dynaamista hankintajärjestelmää ei ole saatavilla, tehdään hankinnat yhtiön prosessien mukaisesti.
Verojalanjälki
Organisaatio
Hanselin organisaation muodostaa 128 asiantuntijan henkilökunta. Hallituksen valitsee yhtiökokous ja sen puheenjohtajana toimii diplomi-insinööri Anna-Maija Karjalainen. Hallituksessa on lisäksi neljä muuta jäsentä: varatoimitusjohtaja Timo Reina, Suomen Kuntaliitto ry (varapuheenjohtaja) 13.4.2022 saakka, head of procurement Antti Laakso, Aalto-yliopisto, kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen, Hyvinkään kaupunki ja pääjohtaja Antti Koivula, Työterveyslaitos. Yhtiökokous valitsi varatoimitusjohtaja Hanna Tainion, Suomen Kuntaliitto ry, uudeksi varapuheenjohtajaksi 28.4.2022. Lisäksi hallituksen kokouksiin osallistuu henkilöstön edustaja Minna Isoherranen, jolla on läsnäolo- ja puheoikeus. Hallituksen jäsenet eivät ole yhtiön toimivan johdon jäseniä.
Hallitus nimittää johtoryhmän yhtiön toimitusjohtajan esityksestä. Johtoryhmässä oli vuoden 2022 lopussa toimitusjohtaja mukaan lukien kuusi henkilöä: toimitusjohtaja Anssi Pihkala (s. 1963), talousjohtaja Kirsi Koivusaari (s. 1966), lakiasianjohtaja Eija Kontuniemi (s. 1966), asiakkuusjohtaja Maritta Mäkelä (s. 1965), kategoriajohtaja Susanna Närvänen (s. 1963) ja digitaalisten palveluiden johtaja Mikko Saavalainen (s. 1979). Varatoimitusjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä toimi Raili Hilakari (s. 1953) 31.3.2022 saakka. Hilakarin jäätyä eläkkeelle yhtiöön ei valittu uutta varatoimitusjohtajaa, mutta hallitus nimesi toimitusjohtajan sijaiseksi kategoriajohtaja Susanna Närväsen.
Yhtiön hallituksen ja johtoryhmän nimittämisessä noudatetaan valtion omistajaohjauksen periaatteita, jotka varmistavat muun muassa tasa-arvon toteutumisen. Päätöksenteossa noudatetaan Suomen osakeyhtiölakia ja Hanselin yhtiöjärjestystä. Yhtiön toimipiste sijaitsee Helsingissä, Postitalossa. Hanselilla ei ole toimintaa ulkomailla.
Hanselin jäsenyydet yhdistyksissä
- Finnish Business & Society, FIBS
- Helsingin seudun kauppakamari
- Julkisten hankintojen yhdistys
- Palvelualojen työnantajat PALTA
- Procom viestinnän ammattilaiset ry
- Sisäiset tarkastajat ry
- Suomen liikematkayhdistys
- Suomen osto- ja logistiikkayhdistys
Liiketoiminta
Hanselin liiketoiminta on jaettu kolmeen alueeseen: yhteishankintoihin, kilpailutuspalveluihin sekä hankintatoimen kehittämispalveluihin. Yhteishankintayksikkö edistää toiminnallaan julkisen hallinnon tuottavuutta, laadukkaiden julkisten hankintojen tekemistä ja toimittajien tasapuolista kohtelua. Hanselin tavoitteena on järjestää tarjouskilpailut siten, että markkinat toimivat tehokkaasti ja kilpailua syntyy.
Yhtiön liiketoimintaan liittyviä riskejä kartoitetaan yhdessä ulkopuolisen riskiasiantuntijan kanssa säännöllisin väliajoin. Riskikartoitus ja riskeihin liittyvät toimenpiteet tuodaan yhtiön hallitukseen noin puolen vuoden välein.
Hanselin liiketoiminnan alueet
Yhteishankinnat
Yhteishankinnat tarkoittavat puitejärjestelyjä ja dynaamisia hankintajärjestelmiä, joiden kautta Hanselin asiakkaat voivat hankkia tuotteita ja palveluita. Yhteishankintasopimuksissa sovitaan yleiset ehdot, kuten hankinnan kohde, hinnat sekä osapuolten vastuut ja velvoitteet. Käyttämällä Hanselin sopimusta asiakas voi varmentaa hankinnan lainmukaisuuden, asemansa turvaavat sopimusehdot sekä helpottaa sopimus- ja toimittajahallintaa. Hansel tarkastaa yhteishankinnoissa toimittajien soveltuvuuden ja valvoo myös sopimuskaudella toimittajan sopimus- ja yhteiskunnallisten velvoitteiden noudattamista sekä toimittajan vakavaraisuutta.
Säästöjä syntyy, kun tuotteita ja palveluita kilpailutetaan kerralla riittävän suurille hankintamäärille ja mahdollisimman monen asiakkaan tarpeisiin. Yhteishankinnat tuottavat julkishallinnolle huomattavia säästöjä sekä hankintojen hinnoissa että prosessikustannuksissa.
Kilpailutuspalvelut
Kilpailutuspalvelut ovat tarpeen, kun hankinnan kohteesta ei ole tarjolla yhteishankintasopimusta. Hanselin kilpailuttamiskonsultit ja lakimiehet ovat perehtyneet julkisiin hankintoihin, kilpailuttamiseen ja sopimusoikeuteen. Asiantuntijapalvelujen käytöllä asiakas voi varmistua siitä, että hankinnat kilpailutetaan sääntöjen mukaisesti, mahdollisimman hyvillä sopimusehdoilla sekä hinta-, laatu- ja vastuullisuustekijät huomioituina. Tämä vapauttaa asiakkaan työaikaa muihin tehtäviin, pienentää hankintayksikön riskejä ja edistää parhaiden käytäntöjen jakamista.
Hankintatoimen kehittäminen
Kehittämispalvelumme tähtää asiakkaiden hankintatoiminnan tehostamiseen ja tuloksellisuuden parantamiseen. Asiakastoimeksiannoissa pääroolissa ovat kehityspäälliköt, mutta käytettävissä on Hanselin koko osaaminen. Kehittämispalvelut voivat liittyä jonkin asiakkaan hankintatoimessa esiintyvän ongelman ratkaisemiseen tai palvelu voi olla kokonaisvaltaista hankintojen ohjauksen, organisoinnin tai toteutuksen analysointia, kehittämistä ja muutosjohtamista sekä henkilöstön valmentamista. Kehittämistoimeksiannon sisältö räätälöidään aina tapauskohtaisesti asiakkaan toiveiden mukaan ja se toteutetaan tiiviissä yhteistyössä.
Lue myös: Kohti uutta strategiakautta
Sinua voi myös kiinnostaa
Toimitusjohtajan katsaus
Vuosi 2022 oli sangen poikkeuksellinen. Meillä tämä on näkynyt monena uutena työvaiheena hankinnoissa. Maailmantilanteen raju muutos on tehnyt meistä pakotteiden ja hinnankorotuspaineiden asiantuntijoita.
Yhteishankintojen kehitys
Vuosi 2022 oli Hanselin yhteishankinnoissa kilpailuttamisen suhteen hieman rauhallisempi kuin edellinen vuosi.
Kohti uutta strategiakautta
Keväällä 2022 Hanselissa alkoi uuden strategian valmistelu hyvin epävakaassa maailmanpoliittisessa tilanteessa.